動画を見ながら、動画のまねをしてください。
すくりぷとは、動画右上のボタンをクリックしてください。
動画を見ながら、動画のまねをしてください。
すくりぷとは、動画右上のボタンをクリックしてください。
当サイトでは、通常の耳だけに頼るリスニングではなく、
視覚と体の動きを使ってリスニング力を養っていただきます。
この方法は、幼児が言葉を覚えるプロセスを真似したものです。
耳だけに頼る方法に比べ、練習する側にストレスがかからず、
習得も速いと言われています。
ぜひ試してください。
方法は、動画と同じように体を動かすだけです。
今回は、ロープの結び方です。
ロープがあれば、実際にロープを使って動画の真似をしてください。
ロープがない場合は、ロープがあると仮定して動画の真似をしてください。
大切なことは、動画と同じように体を動かすことです。
※スクリプトは、動画の右上のボタンをクリックしていただくと出てきます。
動画は、Howcastのものを使っています。
このサイトでは、動画を見て動画と同じように体を動かすことで、
英語のリスニング力を身につけていただきます。
動画を見ながら、同じように車を運転する真似をしてください。
<スクリプト>
Step 1.
With the car off, locate the clutch, which is on the floor in front of the driver to the left of the brake pedal. The clutch must be pressed down when shifting gears. Using your left foot, practice depressing and releasing the clutch pedal.
Step 2.
Study the gears. Manual cars can have up to six gears; a guide is usually on the head of the stick shift, which is the lever to your right. They are often in an “H” pattern, with neutral in the middle.
Step 3.
Learn how to put your car in reverse. This usually involves pressing down on the stick shift and moving it to the far left or right and then up or down. Consult the pattern on your stick.
Step 4.
With the car still off, press and hold the clutch down as you practice shifting through the gears of the car. Practice both shifting (or speeding up) and downshifting—lowering gears to slow down.
Step 5.
Find a flat and open area, such as an empty parking lot. With the car in neutral, depress the clutch and foot break. Turn on the car.
Step 6.
Put the car in first gear. Now you’re ready to go.
Step 7.
Release the foot break and slowly press down the gas pedal as you simultaneously release the clutch—the car will move forward.
Easing down the gas while releasing the clutch is a delicate maneuver that takes practice. In the beginning, you’ll probably “pop the clutch,” meaning the car will lunge forward and stall.
Step 8.
Continue pressing the gas to make the car go faster. Once you hear the engine begin to rev higher—or see the tachometer hit around 2,500 rpm—depress the clutch and shift into second, then slowly release the clutch while giving it gas.
Don’t keep your foot on the clutch—called “riding the clutch”—when you’re not using it. You could wear it down.
Step 9.
As you go faster, repeat the shifting process for higher gears.
The following is a general range for the different gears:
First: 0 to 10 mph
Second: 3 to 25 mph
Third: 15 to 45 mph
Fourth: 30 to 65 mph
Fifth: 45 mph and up
Step 10.
To decrease speed, go through the gears in reverse order. To stop at a light, either release the clutch and put the car in neutral or keep the clutch engaged with the car in first gear.
If you will be stopped for any length of time, it’s better to have the car in neutral.
Step 11.
Once you’re thoroughly comfortable starting, stopping, and shifting gears on flat land, practice on hilly areas. Keep on trucking!
本日は、”How To Stretch Your Wrists”です。
何度も言いますが、動画と同じように体を動かしてくださいね。
※手首に怪我がある方や手術を受け方などは、行わないでください。また、急激な圧はかけないでください。
<スクリプト 29秒から>
Step 1.
Sit or stand in an upright position.
Step 2.
Rest the back of your left hand in the palm of your right hand.
Step 3.
With the right palm, gently apply pressure to the left hand, pushing the wrist into flexion.
※Don’t apply too much pressure—wrist flexion is a delicate stretch.
Step 4.
Hold for 20 seconds.
Step 5.
Release the stretch and rest the back of your right hand in the palm of your left hand to repeat the stretch on the other side.
英語を身に付けるには、”リスニングが一番大切”とよく聞きます。
でも、そのリスニング力をつけるのがメチャクチャ大変。
私も、ディクテイション、リテンション、シャドーィングなど一通りのことはやってきました。
しかし、あまりにも、大変なので結局途中で止めてしまいます。
そして、”なんでいつも続かないの?”と言って、自分を責めます。
このような経験は、誰にでもあるのではないでしょうか。
しかし、これまでわれわれが行ってきた音だけに頼るリスニング練習法は、
幼児がどのように言葉を身に付けるかという観点からは、若干ずれています。
幼児が言葉を覚える過程では、必ず見たり体を動かすという動作があります。
ただ、耳だけに頼って言葉を身に付けることはありません。
でも、われわれは、必死になって耳だけで英語のリスニング力を養おうとしてきました。
ある意味、無理な話です。
ではどのようにすれば良いのでしょう?
やはりその答えは、幼児がどのように言葉を学ぶかにあります。
先ほども言いましたが、見たり体を動かすなどの動作が大切になります。
日本でも、幼児向けに立ったり座ったりジャンプしたりなどの簡単な言葉に、
動作を交えながら英語を学ぶということをやっている学校や教材はあります。
しかし、大人がこのようなことをやるのは抵抗があるかもしれません。
そこでお勧めするのが、ハウツウものの動画やビデオです。
ハウツウものには、体の動きが伴います。
少しぐらい言っていることが分からなくても、動画を見ればある程度わかります。
そして、一番大切なことは、体を動かすことです。
体を動かすことで、脳に新しい言語のネットワークを築くことができるのです。
とにかく試してください。もちろん、1回、2回やるだけで効果がすぐ出るわけではないですが、
まずストレスにならないということに気づくと思います。
ストレスにならなければ、続けることも容易になります。
また、自分の好きなハウツウものを選べば、英語を勉強しているという感覚もなくなります。これは、非常に重要なことです。
この体を使う方法は、TPRと言って世界的に認知されており、効果の実験もされています。
特徴は、ストレスにならない、学習スピードが速くなる、文章単位で身に付けると言った感じです。
あとは、あなたが”英語を勉強するのに体を使うなんて子供みたいだ”という偏見を捨てれるかどうかです。
下に動画を用意しておきました。ぜひ、動画と同じように体を動かしてくださいね。(動画のスクリプトもあります。)
Step 1. Bend your left arm in front of your chest so it’s parallel to the floor and your palm is facing up. Step 2. Place your right hand, palm down, on top of your left hand, fingers pointing in the opposite direction. Step 3. Extend both arms straight out in front of you so your wrists rotate and your hands are perpendicular to the floor. Step 4. Hold for 10 seconds. Step 5. Return your hands in front of your chest, switch hands so your left is on top, and repeat the stretch.
当サイトのリスニング練習の特徴は、
音だけに頼らず視覚や体の動きを活用します。
この方法は、幼児がいかに言葉を覚えるかを元に開発されたものです。
アメリカの心理学者、Dr. Asherによって世界に広められました。
日本ではあまりなじみのないものですが、
音だけに頼らないためストレスなく言語を身に付けることができます。
また、体の動きを活用するので記憶が良くなり、
学習スピードも速くなります。
<※お願い>
このリスニング方法に関するご意見ご感想がありましたら、
ぜひお聞かせください。お待ちしております。
<今回のリスニング練習>
今回はストレッチです。
動画を見ながら、実際にストレッチしてくださいね。
※下にスクリプトを用意していますが、最初から見ないでください。
<スクリプト 23秒から>
Step 1.
Sit on the chair with your back straight and your feet planted on the floor.
Step 2.
Lift and cross your right leg over your left, holding it with your right hand.
Step 3.
Using your left hand, gently rotate your right ankle clockwise, going through the complete range of motion. Repeat this rotation 10-20 times.
Step 4.
Now rotate your ankle counter-clockwise the same number of times, again making sure that you go through the complete range of motion.
Step 5.
Release your ankle, uncross your right leg, and place your foot back on the floor. Repeat the stretch in both directions with your left ankle.
Step 6.
Release your left leg.
当サイトのリスニング練習の特徴は、
音だけに頼らず視覚や体の動きを活用します。
この方法は、幼児がいかに言葉を覚えるかを元に開発されたものです。
アメリカの心理学者、Dr. Asherによって世界に広められました。
日本ではあまりなじみのないものですが、
音だけに頼らないためストレスなく行うことができます。
<※お願い>
このリスニング方法に関するご意見ご感想がありましたら、
ぜひお聞かせください。お待ちしております。
<今回のリスニング練習>
今回も前回と同じくネクタイの結び方です。結び方は、前回と異なります。
動画を見ながら、実際にネクタイを結んでください。
ネクタイのない方は、パントマイム的に結ぶまねを行ってください。
※下にスクリプトを用意していますが、最初から見ないでください。
<スクリプト>
Step 1.
Lift up the collar of your shirt.
Step 2.
Button the top button of your shirt.
Step 3.
Drape the tie around your neck with the wider end of the tie on your right. It should be dangling about 12 inches below the skinny end of the tie, or more if you’re tall. The seam should be facing your shirt.
Step 4.
Cross the wide end toward the left over the front of the skinny end of your tie.
Step 5.
Direct the wide end around behind the skinny end and pull it out front.
Step 6.
Bring the wide end up and pass it through the loop around your neck to the right of the knot and pull it straight down. The seam of the wide end should now be facing out.
Step 7.
Take the wide end and bring it from left to right around the front of the knot.
Step 8.
Bring the wide end behind the knot from the right and pass it up through the loop around your neck.
Step 9.
Thread the wide end through the front of the knot and pull it down to tighten.
<The tip of your tie should reach your belt buckle and should hide the narrow tie end underneath.>
Step 10.
Tighten the tie around your neck by holding the skinny end of the tie and sliding the knot toward your neck.
Step 11.
Put your collar down and make any final adjustments. Looking sharp!
当サイトでは、体を使うことで英語のリスニング力を身に付けていただきます。
体を使うなんて、子供のすることだと思われるかもしれませんが、
非常に効果のある方法です。
この方法が効果があることは、実験でも証明されています。
<この方法の特徴は、>
1.記憶が良くなる。
これまで耳で聞くだけの方法では、なかなか身に付けることができなかったのではないでしょうか。
2.ストレスがかからない
デイクテイションやリテンションなどは、効果はありますが続けることが至難の業です。
3.文章ごとに身に付ける。
日本では、リスニングの練習をする際には、一語一語理解しようとするのが普通ではないでしょうか。
<では、なぜ体使うと英語の習得が早くなるのでしょうか?>
それは、右脳を使うからです。我々がこれまでに行ってきた英語の勉強法は左脳を中心としたものです。
体を使うことで、右脳に働きかけることができるからです。
<練習方法>
いたって簡単です。動画と同じように体を動かすだけです。
今回の練習は、ネクタイの結び方です。
ネクタイをお持ちの方は、実際にネクタイを使って、
動画と同じことを行ってください。
言っている意味がたとえ分からなくても、
気にしないでください。
動画を見れば、おのずと意味は分かります。
また、同じ動画を何回も何回も行う必要はありません。
ストレスになってしまいます。
そうすると、学習能力が下がってしまいます。
それよりも、いろいろな動画をためしてください。
では、気楽に試してください。
(下にスクリプトをつけてあります。最初から見ないようにしてください。)
<スクリプト 24秒から>
Step 1.
Lift up the collar of your shirt.
Step 2.
Button the top button of your shirt.
Step 3.
Drape the tie around your neck with the wider end of the tie on your right. It should be dangling about 12 inches below the skinny end of the tie. The seam should be facing your shirt.
Step 4.
Cross the wide end of the tie toward the left over the front of the skinny end of your tie.
Step 5.
Turn the wide end back underneath the narrow end toward the right.
Step 6.
Again, cross the wide end over the front of the skinny end toward the left.
Step 7.
Pull the wide end of the tie up and underneath the loop around your neck with the seam facing out.
Step 8.
Hold the front of the forming knot loosely with your index finger creating a space for the wide end of the tie to be brought straight down through the front of the knot, with the seam facing your shirt.
<To create a dimple, a classic finishing touch, squeeze the bottom of the knot so the wide end of the tie is forced to fold in on itself. This dimple should be neat and centered.>
Step 9.
Tighten the knot slowly and carefully to the collar of your shirt by holding the narrow end of the tie and sliding the knot up into position.
Step 10.
Fold your collar down and survey your work: The narrow end of your tie should be hidden behind the wide end, which should fall to your beltline. Put on your jacket, and you’re ready to go.
当サイトのえいご学習法は、体を使うことで新しい語学を身につけます。
一見、幼稚な方法に見えますが、最も効果的な方法とされています。
是非、動画のまねをしてみてください。
今回はスカーフを使います。
お持ちの方は、実際にスカーフを使って動画のまねをしてください。
お持ちでない方は、パントマイム的にあたかもスカーフがあるかのようにまねをしてみてください。
何度も言いますが、動画のように体を動かすことが大切です。
<スクリプト 17秒~>
Step 1.
Spread large square scarf on a flat surface in the shape of a diamond.
Step 2.
Bring bottom point toward top point, placing it a little above the middle of the scarf.
Step 3.
Fold the scarf again, this time bringing the top point down to the straight, closed end of the scarf.
Step 4.
Fold the bottom edge over so that it is now directly in line with the scarf points on the left and right.
Step 5.
Fold the top edge down to the newly-formed bottom edge.
Step 6.
Fold the entire scarf again, lengthwise.
Step 7.
Hold the scarf against the front of your neck.
<If you have a scarf that’s too small to work with, tie it around your favorite handbag.>
Step 8.
Wrap the scarf around your neck, looping at the back. Keep the sections adjacent to one another, not on top.
Step 9.
Bring the ends back to the front and knot.
Step 10.
Rotate the scarf gently until the knot is at the side of your neck.
Step 11.
Secure with another knot.
<今回の英語リスニング・レッスン>
●今回は、”How To Julienne”です。Julienneの意味は、動画を見て推測してみてください。
●野菜や道具を用意できない場合は、パントマイム的に必ず体を動かしてください。
●動画の21秒から体を動かすシーンが始まります。下のスクリプトも、そこからのものになります。
●最初からスクリプトは見ないでください。あくまで確認として使うようにしてくださいね。
●よく使われる動詞は赤色、名詞は青色、形容詞は紫色にしておきました。皆さんが、恐らく知っているだろうという単語は除きました。
<当サイトのリスニング練習法>
いたってシンプルです。動画のまねをするだけです。下記の動画を見ながら、同じように体を動かすだけです。2,3回で結構です。同じ動画を何度もするより、いろいろな動画を数多く行うように心がけてください。
日本語訳は、一切ありません。なぜなら、英語の意味が分からなくても、ある程度動画で理解することができるからです。
この方法は、体を使うことで右脳に働きかけるので、第二言語の習得にはとても効果があります。
これまで我々が行ってきた、”英文を日本語に訳す”、”先生の後について英語を発音する”、”英語を暗記する”などは、左脳を使うため習う側にストレスを与えてしまいます。そのため、第二言語の習得が遅れると言われています。
<今回のリスニング動画>
<スクリプト>
Step 1.
Wash and peel the vegetable, if necessary.
Step 2.
Grasp the knife in your dominant hand, holding the handle close to the blade with three fingers: your middle, ring, and pinkie. Curl your forefinger around one side of the blade while holding your thumb on the opposite side.
Step 3.
With your non-knife-wielding hand, hold the vegetable firmly on the cutting board close to the area you will cut.
Curl your fingers so that the tips are firmly planted on the vegetable and the knuckles point outward. In the food world, this is called the ‘claw grip’.
Step 4.
Cut off the ends of the vegetable.
Step 5.
Determine the length of julienne your recipe calls for. 2 inches or smaller is the standard and cut the vegetable crosswise into sections of that length.
Step 6.
Cut off the sides of one section. It should now resemble a block with 4 long flat surfaces—this will make it easier to cut uniform pieces.
Keep the point of the knife on the board and use a steady rocking motion to slice—not saw—the vegetable with the full length of the blade.
Step 7.
Cut the sections lengthwise into uniform slabs 1/16 of an inch thick.
Try to hold the sections together evenly—it makes for a neater cut.
Step 8.
Stack the slabs on top of each other and—again holding them evenly—cut them lengthwise into sticks that are 1/16 of an inch wide.